آیا خوردن موم عسل برای بدن ما مفید است؟!

فواید خوردن موم عسل

هزاران سال است که مردم از زنبورها نگهداری می‌کنند و از عسل آنها مصرف می‌کنند.

خوردن موم عسل یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از حاصل دسترنج زنبور عسل لذت ببرید. خوردن موم عسل می‌تواند به کم شدن خطر عفونت و قلب و کبد سالمتر کمک کند.

با این وجود، خوردن عسل مستقیماً از شانه می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

این مقاله به بررسی کاربردها، مزایا و خطرات خوردن موم عسل می‌پردازد.

موم عسل چیست؟

موم عسل محصولی طبیعی است که توسط زنبورهای عسل جهت ذخیره عسل و گرده یا نگهداری لارو تهیه می‌شود.

شانه عسل یک سری سلول‌های شش ضلعی از جنس موم زنبور عسل است که عموماً حاوی عسل خام است.

عسل خام با عسل تجاری متفاوت است، زیرا پاستوریزه یا فیلتر نشده است.

شانه عسل می‌تواند حاوی مقداری گرده زنبور عسل، پروپولیس و ژل رویال باشد – اینها محصولات جانبی زنبور عسل با مزایای سلامتی بالقوه خود هستند. با این حال، این مواد به مقدار اندک در شانه یافت می‌شوند.

شما می‌توانید کل شانه عسل، از جمله سلول‌های عسلی و موم اطراف آن را میل کنید.

عسل خام دارای مقاومت بافتی بیشتری نسبت به عسل فیلتر شده است. علاوه بر این، سلول‌های مومی را می‌توان به شکل آدامس جوید.

خلاصه

شانه عسل یک محصول طبیعی است که توسط زنبورها تهیه می شود تا لارو، عسل و گرده را در آن نگهداری شود. همه شانه عسل قابل خوردن است – از جمله سلول‌های مومی و عسل خام موجود در آنها.

موم عسل سرشار از مواد مغذی

موم عسل سرشار از کربوهیدرات‌ها و آنتی اکسیدان ها است. همچنین حاوی مقادیر کمی از چند ماده مغذی دیگر است.

ترکیب اصلی آن عسل خام است که مقدار کمی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دارد – اما از 95-99٪ شکر و آب تشکیل شده است.

از آنجا که عسل خام هنوز فرآوری نشده است، حاوی آنزیم‌هایی مانند گلوکز اکسیداز است که به عسل خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی می‌بخشد.

این آنزیم ‌ها با گرمایش و فیلترهای مورد استفاده در فرآوری عسل‌های تجاری از بین می‌روند.

علاوه بر این، عسل طبیعی کمتر به شیرین کننده‌هایی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا آلوده شده و  حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری نسبت به عسل فرآوری شده است.

آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که باعث تقویت سلامتی، کاهش التهاب و محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها می‌شوند. میزان آنها در عسل طبیعی تا 4.3 برابر بیشتر از عسل فرآوری شده است.

پلی فنول‌ها نوع اصلی آنتی اکسیدان عسل هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که پلی فنول به کاهش خطر ابتلا به دیابت، زوال عقل، بیماری‌های قلبی و حتی انواع خاصی از سرطان کمک می‌کند.

شانه عسل از موم عسل تشکیل شده است که حاوی الکل‌ و اسیدهای چرب زنجیره بلند بوده و برای سلامت قلب مفید‌ است. این ترکیبات می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند.

خلاصه

عسل طبیعی و موم عسل دو ماده اصلی زنبور عسل هستند. عسل خام سرشار از آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است، در حالی که موم زنبور عسل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره بلند و الکل است – همه اینها برای سلامتی مفید هستند.

به سلامت قلب کمک می‌کند

شانه عسل سلامت قلب را تقویت می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که الکل‌ها و  اسیدهای چرب زنجیره بلند موجود در موم زنبور عسل می‌تواند سطح کلسترول خون را که یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی است، کاهش دهد.

به عنوان مثال، یک بررسی نشان می‌دهد که الکل موم زنبور عسل می تواند کلسترول LDL ” غیر مفید” را تا 29٪ کاهش دهد و در عین حال کلسترول HDL ” مفید” را 8 تا 15٪ افزایش دهد.

با این حال، این پژوهش از مقدار بالای الکل ایزوله شده از موم زنبور عسل استفاده کرده است، و نمی‌توان گفت آیا مقادیر کم موم در شانه عسل اثر مشابهی دارد یا خیر.

با این حال، عسل به نوبه خود توانایی کاهش کلسترول را داراست.

در یک تحقیق کوچک، به هر یک از شرکت‌کنندگان 70 گرم شکر یا عسل در روز داده شد. بعد از 30 روز، در افراد گروه عسل، کلسترول مفید 3.3٪ افزایش و کلسترول غیر مفید 5.8٪ کاهش یافت.

علاوه بر این، جایگزینی شکر با عسل همچنین می‌تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید تا 19٪ کمک کند.

گذشته از این، آنتی اکسیدان‌های عسل می‌تواند به رقیق شدن شریان‌های منتهی به قلب کمک کنند. این امر به نوبه خود، ضمن افزایش جریان خون و کاهش فشار خون، به کاهش خطر لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند.

خلاصه

شانه عسل با افزایش جریان خون و سطح کلسترول مفید و در عین حال کاهش فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد قلب کمک می‌کند.

در برابر عفونت‌ها محافظت کند.

شانه عسل توانایی بدن در مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌های خاص را تقویت می‌کند.

به عنوان مثال، مطالعات نمونه آزمایشگاه نشان می‌دهد که عصاره موم زنبور عسل می‌تواند‌ بدن را در برابر قارچ ها و باکتری‌های بیماری زا مانند استافیلوکوکوس اورئوس، کاندیدا آلبیکنس ، سالمونلا انتریکا و ای کوالی محافظت کند.

عسل همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که عسل می تواند به محافظت از روده در برابر انگل روده ،ژیاردیا لامبلیا، کمک کند.

با این حال، برای تأیید این تأثیرات، مطالعات انسانی مورد نیاز است.

خلاصه

لانه زنبور می‌تواند سیستم دفاعی بدن شما را در برابر قارچ‌ها و برخی باکتری‌های بیماری‌زا تقویت کند. همچنین به محافظت روده در برابر برخی انگل‌ها کمک می‌کند. با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

موم عسل می‌تواند باعث کاهش سرفه در کودکان شود.

شانه عسل همچنین به کاهش سرفه در کودکان کمک می‌کند.

کودکان، مستعد ابتلا به عفونت تارهای فوقانی دستگاه تنفسی هستند که منجر به سرفه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به رفع سرفه کمک کند.

در یک تحقیق، خوردن تنها 2/1 قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) عسل گندم سیاه 30 دقیقه قبل از خواب در کاهش ناراحتی‌های مربوط به سرفه کودکان مؤثرتر از شربت سرفه است.

خواب کودکانی که به آنها عسل گندم سیاه داده شد، نیز بهتر از خواب کسانی بود که به آنها شربت سرفه داده شد یا اصلاً هیچ دارویی داده نشد.

شانه عسل به احتمال زیاد همان مزایا را دارد، زیرا سرشار از عسل است.

گفته شده که عسل حاوی هاگ‌های باکتری سی. بوتولینوم است که می‌تواند به نوزادان آسیب برساند. به همین دلیل، عسل یا شانه عسل نباید به کودکان زیر 12 ماه داده شود.

خلاصه

شانه عسل سرشار از عسل است که می‌تواند به کاهش سرفه در کودکان کمک کند. با این حال، به دلیل خطر ابتلای بوتولیسم نباید به کودکان زیر یک سال عسل داده شود.

جایگزین بالقوه قند برای مبتلایان به دیابت

موم عسل می‌تواند جایگزین مناسب قند برای مبتلایان به دیابت باشد.

این امر تا حدودی به این دلیل است که عسل بسیار شیرین‌تر از شکر است، بنابراین برای رسیدن به همان سطح شیرینی مقدار کمتری شیرینی برای نیاز است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد عسل نسبت به قندهای تصفیه شده، قند خون را کمتر افزایش می‌دهد.

گفته شده است که عسل قند خون را بالا می‌برد – از اینرو افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف ان زیاده روی کنند.

از این گذشته، الکل موجود در موم زنبور عسل می‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند، شرایطی که سبب بالا رفتن قند خون می شود.

یک تحقیق کوچک در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) – یک وضعیت پزشکی که در آن چربی در کبد تجمع می‌یابد و اغلب با مقاومت به انسولین همراه است – نشان داد که عصاره‌ الکل موم زنبور عسل باعث کاهش 37 درصدی انسولین می‌شود.

انسولین پایین می‌تواند نشان دهنده کاهش مقاومت به انسولین باشد، همچنین می‌تواند برای مبتلایان به دیابت مفید باشد.

به خاطر داشته باشید که مطالعات با کیفیت‌تری در این زمینه مورد نیاز است.

خلاصه

شانه عسل نسبت به قندهای تصفیه شده، سطح قند خون را کمتر افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ترکیبات موجود در شانه عسل می‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کنند – اما مطالعات بیشتری در این خصوص مورد نیاز است.

موم عسل می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد.

در یک پژوهش 24 هفته‌ای، روزانه ترکیبی از  الکل موم عسل به افراد مبتلا به بیماری کبد داده شد. نکته قابل توجه این است که 48٪ از افراد گروه زنبور عسل خبر از کاهش علائم – مانند شکم درد، نفخ و حالت تهوع خبر دادند، در حالی که این رقم در گروه دارونما 8% بود.

علاوه بر این، عملکرد کبد در 28٪ کسانی که از الکل موم زنبور عسل مصرف کردند – در مقایسه با گروه دارونما – به حالت عادی بازگشت.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما مشخص نیست که برای دستیابی به این مزایا، چه مقدار شانه عسل باید مصرف شود. بنابراین، قبل از نتیجه‌گیری، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

خلاصه

الکل موجود در شانه عسل می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد و علائم بیماری کبد را کاهش دهد. با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

نحوه استفاده از موم عسل

موم عسل به روش‌های مختلف مصرف می‌شود.

هم می‌توانید آن را به همان شکل که هست میل کنید و یک صبحانه عالی به همراه نان گرم یا نان تست بخورید. هم می‌توانید به عنوان شیرین کننده در دسرهای خانگی از آن استفاده کنید و یا پنکیک، جو دوسر یا ماست را با آن تزیین کنید.

برخی افراد شاید دوست داشته باشند سالاد خود را با شانه عسل به همراه میوه، سوسیس و کالباس و پنیر کهنه نوش جان کنند.

می‌توانید شانه عسل را از فروشگاه مواد غذایی سالم محلی یا بازار کشاورزان خریداری کنید، اگرچه خرید آنلاین عسل هم میسر است.

هنگام انتخاب موم عسل، به خاطر داشته باشید که هر چه عسل تیره‌تر باشد، ترکیبات مغذی آن مانند آنتی اکسیدان‌ها بیشتر است.

موم عسل مدت طولانی در دمای اتاق ماندگاری دارد. هر چه مدت بیشتری آن را نگه دارید، احتمال تبلور آن احتمالاً بیشتر است – اما شکل متبلور آن نیز خوراکی است.

خلاصه

موم عسل را می‌توان به عنوان شیرین کننده و یا چاشنی در کنار غذای اصلی استفاده کرد. شانه عسل باید در دمای اتاق نگهداری شود.

خطرات احتمالی

خوردن موم عسل به طور کلی بی خطر است.

اما به دلیل داشتن عسل، در معرض آلودگی  هاگ‌های سی بوتولیوم قرار دارد. مصرف آن به ویژه برای زنان باردار و کودکان زیر 12 ماه مضر است.

در بعضی موارد، خوردن مقادیر بیش از حد موم عسل می‌تواند باعث انسداد معده شود.

برای به حداقل رساندن این خطر، بهتر است از خوردن روزانه موم عسل به مقدار زیاد خودداری کنید.

علاوه بر این، افرادی که نسبت به زهر زنبور یا گرده زنبور عسل حساسیت دارند، باید با احتیاط آن را مصرف کنند، زیرا باعث بروز واکنش آلرژیک می شود.

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که علی رغم فواید بالقوه فراوان، موم عسل قند بسیار بالایی دارد، بنابراین بهتر است آن را با اعتدال مصرف کنید.

خلاصه

خوردن مقدار کم شانه عسل به طور کلی بی خطر است. با این حال، نباید آن را به نوزاد خود بدهید و یا اگر باردار هستید، نباید آن را مصرف کنید، زیرا خطر ابتلا به بوتولیسم وجود دارد. از آنجا که عسل سرشار از قند است، بهتر است در مصرف موم عسل زیاده روی نکنید.

سخن آخر

شانه عسل محصول طبیعی زنبور عسل طبیعی است که از موم و سلول‌های هگزاگونال که حاوی عسل خام است، تشکیل شده است.

عسل و موم عسل خوراکی هستند و مزایای سلامتی فراوان دارند. از جمله این منافع مبارزه با عفونت‌ها و بهبود سلامت قلب است. شانه عسل به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و به عنوان جایگزین شکر برای افراد مبتلا به دیابت کاربرد دارد.

گفته شده است که شانه عسل سرشار از قند است و باید در مصرف آن میانه‌روی کرد.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا